دکتر یاشا مخدومی رئیس انجمن رادیوآنکولوژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره نقش ویتامین دی (D) در بهبود سرطان گفت: مطالعات مختلفی درباره نقش ویتامین دی در بیماری سرطان‌ انجام شده است. براساس بررسی‌های علمی ویتامین دی چه به صورت خوراکی و چه به صورت جذب از طریق نور مستقیم خورشید در بهبود خیلی از بیماری‌ها از جمله کرونا و همینطور سرطان نقش داشته است. آن دسته از افرادی که ویتامین دی بیشتری دارند به میزان کمتری به سرطان‌هایی همچون روده بزرگ، پستان و پروستات مبتلا می‌شوند.
وی در ادامه درباره اینکه ویتامین دی چگونه در بهبود سرطان یا پیشگیری از آن عمل می‌کند، اظهار کرد: مکانیسم آن خیلی پیچیده است. به نظر می‌رسد که ویتامین دی با تنظیم رشد سلول‌های سرطانی کار می‌کند. به طور کلی، سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های بالغ هر عضو نابالغ‌تر هستند. در سلول‌های سرطانی سلول‌هایی مشابه سلول‌های جنینی در حال رشد هستند. وقتی سلول‌ها بالغ می‌شوند، رشد متوقف شده و هر عضوی که به اندازه کافی رشد کرده باشد دیگر بیش از آن به رشد ادامه نمی‌دهد. بعضی اعضاء هم هستند که سلول‌های آن مداوم رشد دارند و جایگزین همدیگر می‌شوند مثل پوست، سلول‌های ریشه مو، ناخون یا سلول‌های مخاط روده‌ها.
رئیس انجمن رادیوآنکولوژی ایران ادامه داد: به طور معمول سلول‌ها وقتی به یک حدی می‌رسند رشدشان متوقف می‌شود اما سلول‌های سرطانی اینگونه نیستند. مهم‌ترین خاصیت سلول‌های سرطانی تقسیم و تکثیر مهار نشده است. به نظر می‌رسد که ویتامین دی در بلوغ سلول‌های سرطانی نقش دارد و باعث می‌شود به سلول‌های واقعی نزدیک‌تر شوند و تقسیم و تکثیر کمتری انجام دهند. همچنین بر اثر مصرف ویتامین دی ممکن است برخی از سلول‌های سرطانی به پدیده آپوپتوز (Apoptosis) دچار شوند. آپوپتوز نوعی از مرگ سلولی است که در آن یک توالی برنامه‌ریزی شده از وقایع، منجر به از بین رفتن سلول‌ها بدون انتشار مواد مضر به محیط اطراف می‌شود.
دکتر مخدومی توضیح داد: نقش دیگر ویتامین دی در تحریک سیستم ایمنی فرد است. سلول‌های سرطانی در بدن هر روزه به وجود می‌آیند و از بین می‌روند. از بین رفتن این سلول‌ها به واسطه سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی بدن متاثر از سلول‌هایی به نام تی سل (T Cell) و ماکروفاژها (Macrophage) است که در مورد همه بیماری‌ها نقش دارد. به نظر می‌رسد که ویتامین دی باعث افزایش قدرت سلول‌های تی، تی سل‌ها و ماکروفاژها می‌شود.
رئیس انجمن رادیوآنکولوژی ایران خاطرنشان کرد: نقش ویتامین دی خیلی مهم است. ممکن است نقش ویتامین دی در ژن‌های مختلف هم متفاوت باشد، یعنی بستگی به ژنتیک فرد دارد. ممکن است در یک نژادی تاثیر ویتامین دی نسبت به نژاد دیگر بیشتر باشد یا در افراد مختلف تاثیر آن متفاوت باشد. بسته به نوع سرطان هم تاثیر ویتامین دی متفاوت خواهد بود. این موضوع به سلامت فرد هم ارتباط دارد، یعنی بیمارانی که خیلی ضعیف هستند شاید ویتامین دی خیلی به آن‌ها کمکی نکند.