به مناسبت روز جهانی سرطان، اولین نمایش موسیقی سلامت کشور با عنوان «فاصله ها را کم کنیم» به همت انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این برنامه یاشا مخدومی رئیس انجمن رادیوانکولوژی ایران در خصوص سیاست‌های تخصیص مالی به درمان‌های مختلف، کم توجهی به تجهیزات سرمایه‌ای (رادیوتراپی و پزشکی هسته‌ای)، تجهیزات مورد نیاز برای جراحی از جمله SLN و تأثیرات حذف ارز دولتی بر شرایط موجود به بحث پرداخت.

در ادامه نمایش موسیقی سارا اقبال بازیگر تئاتر، موضوعات مرتبط با زندگی فرد مبتلا به سرطان و جدایی، انگ و استیگما به بیماران مبتلا به سرطان، تبعیض، بیکاری پس از سرطان و دوری از محل زندگی را به تصویر کشید.

در بخش دیگر برنامه نوفرستی، نیاز به در دسترس بودن خدمات پالیاتیو (پرستاری، روانشناسی و تغذیه)، نیاز به درمان‌های ضد درد و عدم طبیعی انگاری عوارض، اهمیت نیروی انسانی در درمان سرطان، اهمیت تصمیم گیری تیم چند تخصصی و انتخاب بهترین و با کیفیت ترین درمان‌ها، توضیح فرایندهای تشخیصی درمانی به بیمار، اهمیت درمان‌های به روز و با کیفیت و ارجحیت جراحی‌های پیشرفته‌تر (BCS و SLNB) را تشریح کردند.

مرضیه برومند هنرمند و کارگردان برجسته و پیشکسوت نیز اهمیت سبک زندگی سالم، نقش دولت / نقش مردم در پیشگیری و مراقبت از سرطان را به نمایش در آورد.

نمازی ضمن تشریح موضوعات وجود گرایانه و نحوه مقابله با ترس از سرطان و درد و رنج سرطان، در خصوص مهارت‌های ارتباطی و اهمیت نحوه گفتن خبر بد و ارتباط پزشک و بیمار به ارائه مثال‌های عملی و مهارتی پرداختند.

در بخش دیگر برنامه نیز عادل فردوسی پور گزارشگر فوتبال، در خصوص نقش رسانه‌ها و مسئولیت افراد تأثیرگذار در زندگی سالم و جلب حمایت با علی قنبری مطلق دبیر انجمن رادیوانکولوژی به گفتگو نشست.

در بخش پایانی برنامه نشست مشترک فی مابین افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت و صادقی مدیر کل امور خیرین وزارت بهداشت، با محوریت نقش دولت و برنامه‌های ملی در پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان و کم کردن فاصله مراقبت‌ها برگزار و پیام «جعفر حسین» نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در خصوص نقش سازمان‌های بین المللی در کم کردن فاصله وضع موجود از وضع مطلوب به نمایش گذاشته شد.

این نمایش موسیقی به نویسندگی علی مطلق و فرید میرخانی و کارگردانی فرید میرخانی و با حمایت مؤسسه خیریه بهنام دهش پور، در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ با حضور افراد مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها، پزشکان، متخصصان، پرستاران و سازمان‌های مردم نهاد، در هتل المپیک تهران به مدت ۳ ساعت روی صحنه رفت.